ประวัติ ความเป็นมา
ปี 2520 สถาบันจัดตั้งหน่วยวิจัยสถาบัน เพื่อทำหน้าที่
ปี 2531 ยกฐานะหน่วยวิจัยสถาบันขึ้นเป็นกองแผนงาน สังกัดสำนักงานอธิการบดี เพื่อเป็นหน่วยงานที่เป็นศูนย์กลางของระบบงานนโยบายและแผนของสถาบัน มีหน้าที่รับผิดชอบโดยตรงเกี่ยวกับการจัดทำแผน จัดทำงบประมาณ การติดตามและประเมินผลการปฏิบัติงานตามแผน ตลอดจนรับผิดชอบระบบคลังข้อมูลเพื่อใช้ในการบริหารงานของสถาบัน ประกอบด้วย 5 งาน คือ
ปี 2534 ปรับเปลี่ยนงานวิเทศสัมพันธ์ เป็นงานรายงานและเผยแพร่
ปี 2536 ปรับเปลี่ยนหน่วยงานภายในจากงานเป็นฝ่าย ประกอบด้วย 6 ฝ่าย คือ
ปี 2542 ปรับเปลี่ยนฝ่ายรายงานและประเมินผล เป็นฝ่ายประกันคุณภาพการศึกษา
ปี 2546 ปรับเปลี่ยนฝ่ายวิเคราะห์งบประมาณ เป็นฝ่ายวิเคราะห์และประเมินงบประมาณโดยมีภารกิจ คือ
ปี 2551 ผู้บริหารสถาบันมีนโยบายให้สำนักงานอธิการบดี ปรับโครงสร้างเพื่อให้สอดคล้องกับการปรับระบบและวิธีการทำงานให้มีประสิทธิภาพเพิ่มขึ้น โดยมุ่งเน้นให้งานบริการมีลักษณะเบ็ดเสร็จ ณ จุดเดียว เป็นการลดขั้นตอนการทำงาน และสายการบังคับบัญชา อีกทั้งในปัจจุบันองค์กรภาครัฐจะต้องปรับรูปแบบองค์กรเพื่อรองรับการบริหารงานยุคใหม่ ซึ่งต้องพัฒนาให้เป็นองค์กรที่มุ่งเน้นยุทธศาสตร์ สามารถถ่ายทอดวิสัยทัศน์ พันธกิจ และแผนยุทธศาสตร์ของสถาบันไปยังระดับหน่วยงานและระดับบุคคลที่เชื่อมโยงในทิศทางเดียวกัน ดังนั้น การกำหนดนโยบายและแผนจะต้องมีกลไกในการกำกับ ติดตาม และวัดผลการดำเนินงาน เพื่อให้ได้ข้อมูลย้อนกลับอย่างเป็นระบบ ประกอบกับในปัจจุบันทุกองค์กร ต้องเผชิญกับการเปลี่ยนแปลงจากปัจจัยทั้งภายใน ภายนอก และการแข่งขันเชิงคุณภาพมากขึ้น ดังนั้น จึงจำเป็นต้องปรับโครงสร้างหน่วยงานเพื่อให้สมารถรองรับนโยบายการพัฒนาคุณภาพได้อย่างต่อเนื่อง ซึ่งเป็นสิ่งสำคัญต่อการเพิ่มขีดสมรรถนะของสถาบันให้พร้อมรองรับการเปลี่ยนแปลงและปรับบทบาทเพื่อรองรับงานด้านวิจัย และพัฒนา
สภาสถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์ในการประชุมครั้งที่ 4/2551 เมื่อวันที่ 28 กรกฎาคม 2551 มีมติเห็นชอบให้ปรับโครงสร้างภายในสำนักงานอธิการบดี และตามประกาศสภาสถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์ เรื่อง การแบ่งส่วนราชการในสำนักงานอธิการบดี สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์ ลงวันที่ 1 กันยายน 2551 แบ่งส่วนราชการภายในกองแผนงานออกเป็น 6 กลุ่มงาน คือ
|
HISTORICAL BACKGROUND
NIDA’s Planning Division was founded over 30 years ago dating back to 1970s. The chronological account of the Division since then is as follows: In 1977,the Institute’s Research Section was established in order to assume responsibility for:
At the time, the Research Section was directly supervised by the Vice President for Administration and Development.
In 1988, or around ten years later, the Research Section of the Institute was promoted and became the Planning Division under the supervision of the President Office. This work unit turned to be the epicenter of the Institute’s policy and planning system. It was directly responsible for drawing up plans, setting budget, monitoring, and evaluating the performance result in compliance with the plan. The Division was also responsible for the database system for the Institute’s administration. The Planning Division consisted of the following five sections.
In 1991, the Division was transformed into the Foreign Relations Section mainly responsible for reports and dissemination of information.
In 1993,as a result of the internal restructuring, the Section was changed and became a department comprising six departments as follows:
In 1999, the Report and Evaluation Department was changed into the Education Quality Assurance Department.
In 2003, the Budget Analysis Department was transformed and became the Budget Analysis and Evaluation Department. The Department carried out the following missions:
In 2008, NIDA’s Administration had a policy for the President Office to adjust NIDA structure for a more effective system and practical approach. The policy accentuated a one-stop service, thereby reducing redundant workflow and complicated lines of command. In addition, the government agencies, at the time, needed to adjust their organization to serve modern administration which primarily focused on effective strategies. In this regard, the Institute had to be able to convey its vision, missions, and strategic plans down to its work units and personnel. By this means, all would be properly aligned in the same direction. For that reason, the Institute’s policy and plan formulation required effective mechanisms in systematically supervising, monitoring, and assessing its performance for a useful feedback. In addition, all organizations faced changes from both internal and external factors as well as competitiveness in terms of quality. As a result, it was imperative for NIDA to adjust its structure so that it could cope with the quality development policy in a continuous manner. Such improvement was extremely important for the Institute to raise its standard of competence so that it was ready to adapt to any change and to adjust its roles to assume responsibility for research and development.
NIDA Board of Regents, in its Meeting No. 4/2008 Council dated 28 July 2008, had a resolution to reorganize the President Office and according to the Board’s Announcement on Administration in the President Office of NIDA dated 1 September 2008, the Planning Division was divided into six sections as follows:
|
We have 32 guests and no members online
Planning Division,
Prince Naradhip Bongsprabandha Building , 7th Floor
National Institute of Development Administration (NIDA)
118 Serithai Road, KlongChan,
Bangkapi, Bangkok 10240, THAILAND
Tel: 02 727 3000 Ext. 3350-3362
Fax: 02 374 8444
E-mail Address: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.